TIMOCOM Transportni barometar: Transportna industrija je snažna uprkos ekonomskim brigama i opadajućim indikatorima
Potražnja na evropskom tržištu transporta ostaje stabilna: Pozitivne prognoze za transport uprkos ekonomskim neizvesnostima u evrozoni.
Pritisak na ograničene transportne kapacitete je značajan. Apsolutni broj ponuda tereta na spot tržištu je u drugom kvartalu porastao, kako u poređenju sa prethodnom godinom, tako i u poređenju sa prethodnim kvartalom. Očekuje se da će potražnja na evropskom transportnom tržištu ostati jaka u narednim letnjim mesecima.
Potražnja za transportom u Evropi: 23% više ponuda tereta nego u prethodnom kvartalu
Nakon umerenog marta, usledio je značajan porast potražnje za transportom u aprilu: širom Evrope zabeleženo je 25% više unosa tereta u odnosu na isti mesec prošle godine, dok je u sezonski jakom maju bilo 8% više nego prošle godine. To je bilo posledica, s jedne strane, kratkih nedelja zbog Uskrsa i brojnih državnih praznika, a s druge strane, nedostatka kamiona. Unosi tovarnog prostora u drugom kvartalu bili su 5% manji nego u prethodnoj godini. Ali jun nije izgubio zamah: berza tereta TIMOCOM zabeležila je 37% više ponuda tereta u svim evropskim zemljama nego u prethodnoj godini. Tokom celog kvartala bilo je 23% više unosa tereta nego u prethodnoj godini. Odnos ponuda tereta i tovarnog prostora u proseku je iznosio približno 80:20 u drugom kvartalu.
Nemačka: 32% više ponuda tereta u odnosu na prethodnu godinu
Konstantno visoka potražnja za transportnim uslugama dovela je do 32% više ulazaka tereta u Nemačku u drugom kvartalu nego u istom kvartalu prethodne godine. Ovaj razvoj se može posmatrati i kao pozitivan ekonomski signal nakon diskusija o carinama i nesigurnih svetskopolitickih okvira. Odnos tereta i tovarnog prostora porastao je na 88:12, takođe zbog efekata oporavka kod transportnih naloga vezanih za izvoz, koji su čekali na povećane carine.
Austrija: 35% više ponuda tereta
Broj ponuda tereta unutar Austrije u drugom kvartalu bile su 35% veće nego u prethodnoj godini. Došlo je do značajnog povećanja u aprilu i junu (+47%, +75%). Počev od maja, primećen je značajan porast transportnog barometra za domaći austrijski transport. Odnos tereta i kapaciteta tereta porastao je sa uravnoteženih 50:50 u aprilu na 65:35 u junu.
Cene na spot tržištu: Troškovi transporta u Evropi nastavljaju da rastu
Cene prevoza koje korisnici unose za standardne prevoze, npr. sa kamionima sa ceradom, ostaju na odgovarajuće visokom nivou zbog kontinuirane potražnje. Na rutama širom Evrope, kretale su se u nedeljnom proseku između 1,45 €/km i 1,66 €/km, a unutar Nemačke između 1,68 €/km i 1,92 €/km nedeljno. Najviše vrednosti su dostignute tokom uskršnjih nedelja i prve nedelje maja, između ostalih perioda. Zbog praznika, povećana potražnja za transportom je raspoređena na manji broj radnih dana. To se odražava na cenama. Cene prevoza u Nemačkoj su porasle za oko 8% u odnosu na prethodnu godinu za ceo period, a za približno 5% na rutama širom Evrope.
Odstupanja u razlikama između ponuđenih i predloženih cena transporta
Takođe je primetno da prosečni predlozi cena, tj. kontraponude prevoznika, više odstupaju od ponuđenih cena u Nemačkoj nego od evropskog proseka: Dok je razlika u prvom kvartalu bila približno 2 centa širom Evrope, predložene cene i ponuđene cene prevoza u drugom kvartalu iznosile su u proseku približno 1,61 €/km. Međutim, u Nemačkoj su predložene cene iznosile u proseku približno 1,97 €/km, a ponuđene cene prevoza približno 1,86 €/km: razlika od 11 centi. U prvom kvartalu razlika je bila samo 8 centi. Ponuđene cene prevoza na domaćim austrijskim rutama u drugom kvartalu kretale su se između 1,93 €/km i 2,20 €/km, sa prosekom od približno 2,08 €/km. Primetno je da su predložene cene u proseku iznosile samo 2,04 €/km, što je 4 centa niže. „Ukupno više cene po kilometru su posledica kraćih ukupnih udaljenosti, gde, pored vremena putovanja, vreme utovara takođe čini veći udeo nego na međugradskim rutama. Ovome se dodaje veći broj delimičnih utovara u domaćem nemačkom i austrijskom saobraćaju“, objašnjava Gunnar Gburek. „Pored toga, pružaoci transportnih usluga koji svojim klijentima nude GPS praćenje i praćenje pošiljki uživo kao dodatnu uslugu imaju dobre šanse da pregovaraju o višim cenama transporta.“
Pogled unapred: Stabilna potražnja za transportom uprkos ekonomskim problemina
Očekivanja u vezi sa ekonomijom u državama članicama Evropske unije prema Ekonomskom sentiment indikatoru ( ESI ) pokazuju da će za 2025. godinu samo 11 zemalja imati pozitivne izglede. Među njima su Poljska, Litvanija, Španija, Bugarska, Kipar, Hrvatska, Albanija, Grčka, Malta, Crna Gora i Portugal. U svim ostalim državama očekuje se stagnacija ili čak negativan ekonomski razvoj. Nemačka, Austrija i Francuska nalaze se u donjem kvartalu, čak daleko ispod proseka evrozone. Ipak, potražnja za transportom ostaje visoka, tako da se tokom letnjih meseci ne može očekivati opuštanje na evropskom tržištu transporta. „Iako će udeo tereta u transportnom barometru prema iskustvima do kraja avgusta pasti ispod 80%, kada započne godišnji završni promet u septembru, ovaj procenat će se verovatno ponovo dostići“, prognozira Gunnar Gburek.
Pritisak na ograničene transportne kapacitete je značajan. Apsolutni broj ponuda tereta na spot tržištu je u drugom kvartalu porastao, kako u poređenju sa prethodnom godinom, tako i u poređenju sa prethodnim kvartalom. Očekuje se da će potražnja na evropskom transportnom tržištu ostati jaka u narednim letnjim mesecima.
Potražnja za transportom u Evropi: 23% više ponuda tereta nego u prethodnom kvartalu
Nakon umerenog marta, usledio je značajan porast potražnje za transportom u aprilu: širom Evrope zabeleženo je 25% više unosa tereta u odnosu na isti mesec prošle godine, dok je u sezonski jakom maju bilo 8% više nego prošle godine. To je bilo posledica, s jedne strane, kratkih nedelja zbog Uskrsa i brojnih državnih praznika, a s druge strane, nedostatka kamiona. Unosi tovarnog prostora u drugom kvartalu bili su 5% manji nego u prethodnoj godini. Ali jun nije izgubio zamah: berza tereta TIMOCOM zabeležila je 37% više ponuda tereta u svim evropskim zemljama nego u prethodnoj godini. Tokom celog kvartala bilo je 23% više unosa tereta nego u prethodnoj godini. Odnos ponuda tereta i tovarnog prostora u proseku je iznosio približno 80:20 u drugom kvartalu.
Nemačka: 32% više ponuda tereta u odnosu na prethodnu godinu
Konstantno visoka potražnja za transportnim uslugama dovela je do 32% više ulazaka tereta u Nemačku u drugom kvartalu nego u istom kvartalu prethodne godine. Ovaj razvoj se može posmatrati i kao pozitivan ekonomski signal nakon diskusija o carinama i nesigurnih svetskopolitickih okvira. Odnos tereta i tovarnog prostora porastao je na 88:12, takođe zbog efekata oporavka kod transportnih naloga vezanih za izvoz, koji su čekali na povećane carine.
Austrija: 35% više ponuda tereta
Broj ponuda tereta unutar Austrije u drugom kvartalu bile su 35% veće nego u prethodnoj godini. Došlo je do značajnog povećanja u aprilu i junu (+47%, +75%). Počev od maja, primećen je značajan porast transportnog barometra za domaći austrijski transport. Odnos tereta i kapaciteta tereta porastao je sa uravnoteženih 50:50 u aprilu na 65:35 u junu.
Cene na spot tržištu: Troškovi transporta u Evropi nastavljaju da rastu
Cene prevoza koje korisnici unose za standardne prevoze, npr. sa kamionima sa ceradom, ostaju na odgovarajuće visokom nivou zbog kontinuirane potražnje. Na rutama širom Evrope, kretale su se u nedeljnom proseku između 1,45 €/km i 1,66 €/km, a unutar Nemačke između 1,68 €/km i 1,92 €/km nedeljno. Najviše vrednosti su dostignute tokom uskršnjih nedelja i prve nedelje maja, između ostalih perioda. Zbog praznika, povećana potražnja za transportom je raspoređena na manji broj radnih dana. To se odražava na cenama. Cene prevoza u Nemačkoj su porasle za oko 8% u odnosu na prethodnu godinu za ceo period, a za približno 5% na rutama širom Evrope.
Odstupanja u razlikama između ponuđenih i predloženih cena transporta
Takođe je primetno da prosečni predlozi cena, tj. kontraponude prevoznika, više odstupaju od ponuđenih cena u Nemačkoj nego od evropskog proseka: Dok je razlika u prvom kvartalu bila približno 2 centa širom Evrope, predložene cene i ponuđene cene prevoza u drugom kvartalu iznosile su u proseku približno 1,61 €/km. Međutim, u Nemačkoj su predložene cene iznosile u proseku približno 1,97 €/km, a ponuđene cene prevoza približno 1,86 €/km: razlika od 11 centi. U prvom kvartalu razlika je bila samo 8 centi. Ponuđene cene prevoza na domaćim austrijskim rutama u drugom kvartalu kretale su se između 1,93 €/km i 2,20 €/km, sa prosekom od približno 2,08 €/km. Primetno je da su predložene cene u proseku iznosile samo 2,04 €/km, što je 4 centa niže. „Ukupno više cene po kilometru su posledica kraćih ukupnih udaljenosti, gde, pored vremena putovanja, vreme utovara takođe čini veći udeo nego na međugradskim rutama. Ovome se dodaje veći broj delimičnih utovara u domaćem nemačkom i austrijskom saobraćaju“, objašnjava Gunnar Gburek. „Pored toga, pružaoci transportnih usluga koji svojim klijentima nude GPS praćenje i praćenje pošiljki uživo kao dodatnu uslugu imaju dobre šanse da pregovaraju o višim cenama transporta.“
Pogled unapred: Stabilna potražnja za transportom uprkos ekonomskim problemina
Očekivanja u vezi sa ekonomijom u državama članicama Evropske unije prema Ekonomskom sentiment indikatoru ( ESI ) pokazuju da će za 2025. godinu samo 11 zemalja imati pozitivne izglede. Među njima su Poljska, Litvanija, Španija, Bugarska, Kipar, Hrvatska, Albanija, Grčka, Malta, Crna Gora i Portugal. U svim ostalim državama očekuje se stagnacija ili čak negativan ekonomski razvoj. Nemačka, Austrija i Francuska nalaze se u donjem kvartalu, čak daleko ispod proseka evrozone. Ipak, potražnja za transportom ostaje visoka, tako da se tokom letnjih meseci ne može očekivati opuštanje na evropskom tržištu transporta. „Iako će udeo tereta u transportnom barometru prema iskustvima do kraja avgusta pasti ispod 80%, kada započne godišnji završni promet u septembru, ovaj procenat će se verovatno ponovo dostići“, prognozira Gunnar Gburek.
Možda bi Vas zanimalo i:
- Uvid u cene prevoza tereta: Transparentniji troškovi prevoza i jasne konkurentske prednosti
- Sve na jednom mestu: Kako nove TIMOCOM funkcionalnosti menjaju svakodnevni rad u logistici
- Najvažniji trendovi u transportu na zapadnom Balkanu: Šta očekivati u 2026. godini