TIMOCOM transportni barometar: Spot tržište dobija na značaju zbog smanjenja kapaciteta
Da li je očekivani uskršnji skok, nakon februarskog minimuma i slabog marta, u opasnosti od Trampove tarifne politike?
Evropsko transportno tržište ostaje neuravnoteženo. TIMOCOM transportni barometar, koji odražava odnos ponude tereta i ponude utovarnog prostora, i dalje je znatno iznad uravnoteženog nivoa od 50:50.
Posle veoma jakog januara, sa 75% udela tereta, vrednost je pala na 66% u sezonski slabom februaru, čime je premašila prethodne godine. U martu je vrednost tek neznatno porasla, ali je sa 68%, ipak ostala ispod vrednosti iz prethodne godine (73%). Tome svakako doprinosi i činjenica da uskršnji praznici ove godine počinju tek krajem aprila. Prošle godine su praznici počinjačli ranije, zbog čega je i uskršnji posao ranije počinjao.
Kompanije se sve više oslanjaju na spot tržište
Širom Evrope, u prvom tromesečju je bilo 30% više unosa tereta nego u prethodnoj godini. U Nemačkoj je u prvom kvartalu zabeležen porast od 17% (januar +46%, februar +23%, mart -4%). Značajno povećan broj ponuda tereta na TIMOCOM tržištu pokazuje da se kompanije i dalje u velikoj meri oslanjaju na spot tržište. Ovo se takođe događa i zbog činjenice da su brojni špediteri u centralnoj Evropi, posebno u Nemačkoj, smanjili sopstvenu flotu, ali i dalje moraju da izmiruju svoje obaveze po fiksnim godišnjim ugovorima. Očekuje se da će se ovaj trend nastaviti, pošto je spremnost za investiranje veoma oslabljena. Prema SCI Logistics barometru, samo 7% nemačkih kompanija planira da kupi vozila za transport na velike udaljenosti. Ovo nije iznenađujuće obzirom na stagnaciju ekonomije i sumorne prognoze.
Razvoj u Austriji je nešto bolji nego u Njemačkoj
Razvoj potražnje transporta u Austriji se odvija paralelno sa onim u Nemačkoj, sa nešto većim procentualnim porastom, slično ekonomskoj situaciji u obe zemlje. U Austriji je u prvom kvartalu 2025. godine plasirano ukupno 24% više ponuda tereta nego u prvom kvartalu 2024. godine. U prva dva meseca je zabeleženo značajno povećanje u odnosu na prethodnu godinu (januar +72%, februar +34%), ali u martu se desio blagi pad od 4% u odnosu na 2024. godinu. I ovde se kao razlog može navesti odloženi uskršnji posao. Nemačka i dalje prednjači kada su u pitanju zemlje odredišta za pošiljke iz Austrije , zatim slede Italija i domaći transport unutar Austrije. Po ponudama tereta iz Nemačke, transport za Austriju je treći, odmah iza Francuske i Poljske, a ispred Italije.

32% manje ponuda teretnog prostora nego pre dve godine
Iako su u prvom kvartalu unosi raspoloživog utovarnog prostora bili tek neznatno ispod nivoa iz prethodne godine, vrednosti su pale za 32% u odnosu na 2023. godinu. „Zbog velike potražnje za utovarnim prostorom, čini se da su teretni prevoznici dovoljno iskorišćeni i ne moraju aktivno da nude svoje raspoložive kapacitete na tržištu“, izveštava Gunar Gburek, direktor sektora za poslovne aktivnosti u TIMOCOM-u. „Međutim, još uvek postoje relacije gde je udeo tereta znatno ispod 50% i teško je pronaći odgovarajući povratni teret. Na primer, ima znatno manje potražnje za transport iz Rumunije u Nemačku nego obrnuto.”
Porast i padovi cena ponude i predloga cena
U prvom tromesečju 2025. godine, cene ponude za standardne prevoze su fluktuirale, npr. za kamione sa poluprikolicom ili šlepere. Na međunarodnim međugradskim rutama u Evropi, nedeljni prosek je bio između 1,34 €/km i 1,55 €/km, a unutar Nemačke između 1,46 €/km i 1,76 €/km. Nasuprot tome, transportne kompanije su predlagale cene u rasponu od 1,53 €/km do 1,86 €/km u Nemačkoj i 1,38 €/km do 1,54 €/km širom Evrope. Cena se formirala vremenom, u skladu sa potražnjom i transportnim potrebama: Nakon kvartalno najnižih vrednosti u februaru, one su ponovo blago porasle u martu. Na svom vrhuncu, cene prevoza u Nemačkoj bile su i do 10% više nego prethodne godine, a do 8,4% u ostalom delu Evrope.
Ako uzmemo prosečne raspone cena u Evropi, ponude ponuđača tereta od ~1,44 €/km su samo oko 2 centa ispod prosečnih predloga cena prevoznika od ~1,46 €/km. Dok to u Nemačkoj iznosi skoro 8 centi (~1,61 €/km naspram ~1,69 €/km). „Čak i ako cene koje se ovde razmatraju ne moraju nužno da odgovaraju stvarno dogovorenim cenama transporta, jasno je da je nivo cena u Nemačkoj znatno viši od evropskog proseka“, kaže Gunar Gburek iz TIMOCOM-a, analizirajući podatke.
Predviđanja su nemoguća usled brojnih neizvesnosti
U evrozoni, ekonomski razvoj u 2025. godini karakterišu različite stope rasta u pojedinačnim zemljama i pokazuje pozitivan trend za Evropu u celini. U Nemačkoj su prognoze veoma oprezne i ukazuju više na stagnaciju nego na rast, kao što je slučaj i u Austriji. Ovde je pad proizvodnje ozbiljan kao za vreme pandemije 2020. godine; pored industrije najviše stradaju građevinski i turistički sektori.
Međutim, obzirom na trenutne rasprave o tarifama, ekonomski podaci za celu Evropu mogu se i dalje značajno promeniti. Prema analizi ifo-Instituta, nove recipročne američke carine predsednika Trampa verovatno bi smanjile nemački izvoz u SAD za 2,4 odsto, ako EU ne preduzme kontramere. „Posebno u Nemačkoj i Austriji, gde izvoz igra posebno važnu ulogu, posledice se ne mogu predvideti“, kaže Gunar Gburek. „Nas je to dovelo do toga da smo postavili prognozu razvoja transportnog barometra ispod vrednosti iz prethodne godine."
Sličan stav imaju i logističari u svom godišnjem izveštaju, u kojem se još nisu mogle uzeti u obzir sve carinske najave. Stručnjaci u sektoru logistike u svojoj prognozi očekuju nominalni rast od 1,3% za 2025. godinu, ali će se realno smanjiti za 0,1%. Trgovinski partneri kao što su SAD i Kina bi i dalje gubili na značaju, a evropske i globalne ekonomije bi se bolje razvijale u budućnosti.
Možda bi Vas zanimalo i: