Ženske priče iz logističke branše: Biljana Muratovska iz Makedonije
TimoCom intervju sa Biljanom Muratovskom iz MAKAM-TRANS-a iz Makedonije
U intervjuu sa TimoComom, generalni sekretar Biljana Muratovska otkriva šta je to što čini posebnim njeno transportno udruženje MAKAM-TRANS iz Makedonije i kako jutarnja partija bekgamona vodi ka boljim radnim uslovima u transportu.
Gospođo Muratovska, možete li ukratko da se predstavite?
Zovem se Biljana Muratovska i ja sam generalni sekretar makedonskog transportnog udruženja MAKAM-TRANS. Posle mog studija ekonomske politike i usavršavanja, sticala sam iskustva u nekoliko preduzeća. Zahvaljujući mom ocu, od najranijeg detinjstva sam povezana sa transportnom branšom. U moju dušu je utkana želja da poboljšam uslove makedonskih prevoznika kao uspomena na mog oca. To je ogroman zadatak. Da bih razbistrila um, svakog jutra uz šolju kafe odigram partiju bakgamona.
Koji su glavni zadaci Vašeg udruženja?
Mi se borimo za bolje ekonomske i socijalne radne uslove makedonskih prevoznika. Posebno sam ponosna što mogu da učestvujem u donošenju zakona u našoj zemlji i na taj način obezbedim pravedne uslove. Kada sam 2003. godine pristupila ovom udruženju, u branši je bilo još uvek veoma haotično. Važne transportne dozvole su se dobijale samo uz mito i korupciju. Bila su najčešća polovna vozila, bilo je falsifikovanih sertifikata i eksploatacije prevoznika. Sve to me je motivisalo da sav svoj trud uložim u udruženje. Danas ono ima 1895 članova koji se konačno poštuju kako na transportnom tržištu širom Evrope, tako i od strane državnih institucija. Mnogo investiramo u obuku i radionice da bi svi učesnici u transportu stekli opširno znanje. Ove godine sam u Bosni i Hercegovini odlikovana titulom najboljeg menadžera u jugoistočnoj i srednjoj Evropi u oblasti udruženja. To je velika čast, ali takođe i veliko priznanje za rad u poslednjih 15 godina.
Zašto smatrate da je transportna branša toliko interesantna?
Ja transportnu industriju rado upoređujem sa krvotokom. Ako se on zaustavi, naša privreda će stati. Transport nam omogućava da svima sve učinimo dostupnim. Na mnogim putovanjima sa svojim ocem obuzela me je strast prevoznika. Oni su bili ponosni na to što svojim radom doprinose realizaciji velikih projekata. Zahvaljujući njihovim isporukama mogli su da se grade i opremaju putevi, mostovi, elektrane, bolnice, škole itd.
Da li bi na vodećim pozicijama u logistici trebalo da bude više žena?
Kada mi žene svu našu istrajnost, urođenu želju za održivošću, uspeh i napredak prenesemo u poslovni svet, dokazujemo da se na čelu ove branše takođe mogu nalaziti i žene. Živim u patrijarhalnoj sredini, ali sam uprkos tome uspela da vodim udruženje koje čini 95 procenata muških članova. Već ima puno žena sa sopstvenim transportnim preduzećima, ali mislim da bi ih trebalo biti mnogo više.
Koje su prednost i mane transportne branše?
Mislim da su mito i korupcija u svim zemljama jugoistočne Evrope još uvek veoma rasprostranjeni. Kontrolni organi često iskorišćavaju nedostatak poznavanju propisa od strane prevoznika i zahtevaju plaćanje neopravdanih novčanih kazni. Tu mora nešto da se promeni. Međutim, snaga logistike je u tome što smo mi međunarodno povezani i uvek postoje novi ciljevi i izazovi. Bez logistike ne bismo imali osnovu za sveobuhvatan privredni razvoj. Sada možemo da koristimo digitalizaciju kako bi se povezali u mrežu. Ako bi se svuda osnivala udruženja sa jasnim ciljevima, kao što je to slučaj sa MAKAM-TRANS-om, i vršila međusobna razmena, bili bismo u stanju da našu branšu mnogo bolje štitimo i da postižemo još bolje rezultate. MAKAM-TRANS je ovaj korak već učinio pridruživanjem Alijansi za budućnost drumskog transporta.