15.10.2025

Evropsko tržište transporta Q3 2025: Velika promena

Potražnja za transportom raste za 25%, dok se ponuda tovarnog prostora premešta u tri istočnoevropska čvorišta.

Odnos ponuda tereta i tovarnog prostora u Evropi_Q3 2023

Evropsko spot tržište beleži značajan razvoj u trećem kvartalu 2025. godine: dok potražnja za transportom raste, ponuda tovarnog prostora stagnira, a cene rastu samo umerenim tempom. Razlog za to je što rast potražnje prvenstveno proizilazi iz ekonomskog oporavka u Zapadnoj Evropi, dok se kapaciteti dostupnih kamiona sve više premešta ka Istočnoj Evropi.

Zapadna Evropa podstiče potražnju za transportom

Broj ponuda tereta nastavio je da raste u trećem kvartalu 2025. godine i povećao se za 25% u poređenju sa istim periodom prethodne godine. „Za to su postojala dva ključna pokretača: u velikim tržištima jugozapadne Evrope započeo je ekonomski oporavak, uključujući Francusku, Španiju i Italiju. Oni su u trećem kvartalu 2025. godine ponudili znatno više tereta na spot tržištu nego pre godinu dana“, kaže Gunnar Gburek, Head of Business Affairs u TIMOCOM-u. „Istovremeno, vidimo snažan rast tržišta u Istočnoj Evropi, posebno u Poljskoj, što uzrokuje odlučujuću promenu kapaciteta.“

Ponude tereta - Q3 2025 naspram Q3 2024 

  • Potražnja za transportom raste širom Evrope za +24,8%

  • Top 5 Marketplace za ponuđače tereta: Nemačka, Francuska, Poljska, Italija, Holandija

  • Zapadna Evropa kao pokretač rasta: 31,5%

  • Poljska: +31 % više ponuda tereta nakon utrostručenja u prethodnoj godini

U Istočnoj Evropi se formiraju tri kapacitetska čvorišta

Ponuda kamionskog tovarnog prostora u evropskom drumskom teretnom saobraćaju ostala je u trećem kvartalu na nivou iz prethodne godine. „Brojka od -3% uopšte ne govori ništa o dramatičnom razvoju koji se krije iza toga“, objašnjava Gunnar Gburek. „Na pojedinim tržištima došlo je do masovnog pada kapaciteta, koje su druga tržišta nadoknadila. Primećujemo jasnu promenu u pravcu pojedinih centara kapaciteta.“

Sa dodatnim rastom od 35%, kompanije sa sedištem u Litvaniji zauzele su u Q3 2025. vodeću poziciju među tri najveća tržišta tovarnog prostora. Time Litvanija nije samo najveći, već i najkonstantniji ponuđač tovarnog prostora na evropskom spot tržištu. Drugo najveće tržište ponuđača činile su poljske kompanije, iako je njihova ponuda tovarnog prostora nedavno opala, a zatim su usledile kompanije iz Rumunije, čije su ponude tovarnog prostora na TIMOCOM berzi tereta u trećem kvartalu porasle za 27%.

Gburek: „Kod poljskih i rumunskih preduzeća primećujemo već dve godine veliku aktivnost. Broj ponuda tovarnog prostora je veoma visok, ali one više nisu trajno dostupne evropskom tržištu u punom obimu. Razlog za to verovatno je što ekonomija obe zemlje raste, odnosno, oporavlja se, a to vidimo po sve većem broju ponuda tereta u obe zemlje. Za prevoznike to znači da svoje kamione i naročito vozače, mogu podjednako dobro angažovati u bližem okruženju, a ne moraju ih slati čak do Zapadne Evrope da bi zaradili.“

RS_BA_Freight Offers in Europe_Q3 2025

Ponude tovarnog prostora - Q3 2025 naspram Q3 2024  

  • Top 5 Marketplace-a za ponuđače tovarnog prostora: Litvanija, Poljska, Rumunija, Mađarska, Austrija

  • Veliki dobavljači iz istočne Evrope sa promenljivim trendovima: Poljska: +24% (2023-2024) i -21% (2024-2025); Rumunija: -47% i +27%

  • Kompanije u Zapadnoj Evropi predaju manje tovarnog prostora: Holandija -20%, Austrija -19%, Nemačka -15%

  • Balkan gubi kapacitete u korist Rumunije: Bugarska -21%, Slovenija -24%, Hrvatska -5%, Srbija +3%

 

Uprkos velikoj potražnji, cene transporta ipak umereno rastu

Cene transporta na evropskom spot tržištu kontinuirano su rasle tokom poslednje dve godine. U trećem kvartalu 2025. prosečne nedeljne ponude nalogodavaca kretale su se između 1,43 € i 1,67 € po kilometru. U istom periodu, ponude izvršilaca naloga bile su između 1,49 € i 1,68 €. Time su ponude ponuđača tereta i pružalaca transportnih usluga u Evropi poslednjih meseci bile neobično bliske.

„Razvoj cena je ukupno umereniji nego što bi tržišna situacija mogla da sugeriše“, kaže Gunnar Gburek. „Jedan od ključnih razloga je što se smanjenje kapaciteta zapadnoevropskih preduzeća kompenzuje konkurencijom iz istočne Evrope. Posmatrajući šire od spot tržišta, može se reći da ogroman pritisak na cene na transportnom tržištu dovodi do strateškog preusmeravanja mnogih špeditera. To podrazumeva kako specijalizaciju, tako i fokusiranje na segmenta višeg kvaliteta na zapadu i na ekonomski atraktivna tržišta na istoku.“

 

Rute za prevoz tereta između Nemačke i Zapadne Evrope jačaju

Nemačko tržište je u trećem kvartalu zabeležilo značajan rast broja ponuda tereta od 31% u odnosu na isti period prethodne godine. Zanimljivo je da je udeo unutrašnjeg saobraćaja u poslednjih nekoliko godina kontinuirano opadao i da je u trećem kvartalu 2025. godine prvi put pao ispod polovine svih nemačkih zahteva za transportom. Takođe, nastavljen je pad kapaciteta. U trećem kvartalu nemačke kompanije su ponovo ponudile 15% manje tovarnog prostora nego u istom periodu prethodne godine.

Kod najbrže rastućih relacija ogledaju se evropski trendovi: teretni pravci između Nemačke i zapadnih susednih zemalja Francuske, Belgije i Holandije su u oba smera dobili na značaju. Takođe, Španija je iznenadila kao snažan primalac nemačkih tereta, dok je Poljska postala sve značajnija kao zemlja porekla tereta.

Cene transporta unutar Nemačke su u proteklim mesecima blago porasle, iako su cenovna očekivanja pružalaca transportnih usluga konstantno bila viša od onih kod nalogodavaca. Konkretno, ponude cena prevoznika su se u trećem kvartalu kretale između 1,56 € i 1,90 € po kilometru, dok su pružaoci transportnih usluga nudili cene između 1,69 € i 2,06 € po kilometru.

RS_Freight Offers in Germany_Q3 2025

Ponude tereta u Nemačkoj - Q3 2025 naspram Q3 2024 

  • Broj ponuda tereta porastao je za 31 %

  • Broj ponuda tovarnog prostora smanjio se za 15%

  • Unutrašnji saobraćaj i međunarodne rute izbalansirani

  • Cene su u proseku porasle za 0,10 € po km.

 

 

Austrija je važno tranzitno tržište za evropski teret

Austrijsko spot tržište pokazuje jasnu neravnotežu između potražnje i ponude. Ponuda tovarnog prostora austrijskih preduzeća ponovo je opala u trećem kvartalu. Sa padom od 19%, smanjenje je bilo manje izraženo nego prethodne godine, ali je učvrstilo započeti trend. Istovremeno, austrijska preduzeća su na spot tržištu u trećem kvartalu ponudila 23% više tereta nego u istom kvartalu prethodne godine. Veći deo tereta bio je namenjen za međunarodne rute, dok je samo 12% imalo mesto utovara i istovara u Austriji. „Ovaj obrazac je tipičan za austrijsko tržište, koje funkcioniše kao logistički čvorište između zapada i istoka, kao i severa i juga“, kaže Gunnar Gburek. „Jak pad kapaciteta tovarnog prostora iz Austrije, čija preduzeća i dalje spadaju među vodeće ponuđače flota, verovatno će biti nadoknađen prevoznicima iz drugih zemalja, pre svega iz Istočne Evrope.“

RS_Freight Offers in Austria_Q3 2025

Ponude tereta u Austriji - Q3 2025 naspram Q3 2024 

  • Broj ponuda tereta porastao je za 23%

  • Broj ponuda tovarnog prostora kontinuirano je opadao za 19%

  • Međunarodne rute dominiraju sa udelom od 88%

  • Top-relacije sa susednim zemljama Nemačka, Italija, Mađarska, Češka, Slovenija

 

 

Pogled unapred: oživljavanje potrošnje pojačava pritisak na transportno tržište

U 4. kvartalu pritisak na kapacitete na spot tržištu ostaje visok, naročito ako državna i privatna potrošnja, kao što je predviđeno, poraste. „Ako potražnja čak ni tokom letnjih meseci ne opadne značajno, to se sigurno neće promeniti ni u jesenjim danima i pred Božić. Prevoznici mogu optimistično gledati na 4. kvartal na spot tržištu, dok nalogodavci moraju računati na više cene“, kaže Gunnar Gburek. „Međutim, uprkos dobroj situaciji sa narudžbinama i rastućim cenama transporta, na tržištu će se teško pojaviti novi kapaciteti. Još uvek je nesigurnost u vezi sa stabilnim oporavkom prevelika da bi se ulagalo u vozila i osoblje.“

Preuzmi saopštenje za štampu
do vrha