Logističko znanje 17.02.2021
6

Da li korona menja obavljanje plaćanja u logistici?

Intervju sa Alexanderom Oebelom, TIMOCOM-ovim advokatom, Director Debt Collection & Legal Affairs

Intervju Alexander Oebel, TIMOCOM-ov advokat, Director Debt Collection & Legal Affairs

Ako je rok plaćanja nekog računa prekoračen, Inkasso International Service (usluga naplate potraživanja) za klijente Vam može pomoći da dođete do svog novca. U celih 86 procenata svih slučajeva je u tome uspešan. TIMOCOM-ov advokat Alexander Oebel, rukovodilac usluge naplate potraživanja, u intervjuu govori o tome zašto je ova usluga tako uspešna. Osim toga daje uvid u aktuelnu pouzdanost plaćanja u logistici i savete na šta se mora obratiti pažnja prilikom obavljanja plaćanja.

Potrebna Vam je podrška u upravljanju potraživanjima?

Angažujte inkaso sada

 

Gospodine Oebel, opišite ukratko Vaš zadatak.
Kod TIMOCOM-a sam odgovoran za oblast prava, posebno za uslugu naplate potraživanja. U suštini se radi o otklanjanju razmimoilaženja među klijentima, kao i o obradi pravnih poslova preduzeća.

 

Da li smo već kod teme: Šta uslugu naplate potraživanja TIMOCOM-a čini tako posebnim?
…brza implementacija. Upravljanja potraživanjima uz istovremeni neutralan nastup prema svim stranama. Ako postoje razmimoilaženja između ugovornih partnera, upravo zbog državnih granica i jezičkih barijera, mi pomažemo da se oni i sutra mogu profesionalno sresti na tržištu. Za naše klijente je olakšanje da znaju da ih podržava partner od poverenja koji može da savlada ove prepreke.

 

Koje su to prepreke?
Iz iskustva to nisu obavezno problemi pravne prirode. To su često poteškoće u komunikaciji. Tu se radi o u suštini ljudskim potrebama - sitnicama, nesporazumima, barijerama. U ovim slučajevima možemo dati podršku uz pomoć međunarodnog tima na više od 27 jezika. Kao stručnjaci za logističku i transportnu branšu možemo prići problemu bez okolišanja u dogovoru sa klijentima. Agencija za naplatu potraživanja se često poziva kada dužnik ne reaguje i kontakt zapne. Kao neutralan posrednik možemo ponovo uspostaviti komunikaciju između poverioca i dužnika.  Radi toga proveravamo slučajeve na osnovu dokumenata i tako možemo na činjeničnom nivou rešiti otvorena pitanja. TIMOCOM je stavio sebi u zadatak pojednostavljeno odvijanje logističkih procesa, a u to spadaju i regulisani tokovi plaćanja.

 

Kako se promenila ekonomska situacija mnogih transportnih preduzeća zbog korone?
Na jednoj strani mi vidimo da su se određene branše zbog ove situacije veoma različito razvijale. Promenila se situacija na tržištu. Neka roba je tražena više, druga uošte više nije tražena. Prevoznici kao i špediteri koji su ranije imali širok segment klijentele su morali precrtati neke branše iz svojih knjiga kao nalogodavac.  Transportna preduzeća koja, na primer, isporučuju životne namirnice, toaletni papir ili sada vakcine, beleže veću tražnju. Ali i logistička i transportna preduzeća su u najmanju ruku privremeno morala minimizirati svoje troškove, na primer isključenjem svog voznog parka ili prijavom skraćenog radnog vremena za delove preduzeća. Koliko je državna pomoć dovoljna da održivo podrži i u slučaju često veoma niskih marži, ostaje da se sačeka, ali svako preduzeće ima sasvim individualnu strukturu troškova.

 

Da li se pouzdanost plaćanja u logistici promenila zbog aktuelne situacije?
Prisutan je veći oprez na tržištu. Strpljenje kod avansnog finansiranja usluga je opalo u logističkoj branši. Ako je prevoznik obavio više prevoza za neko preduzeće, u sektoru transporta je bila uobičajena praksa da se više računa plati zajedno. Ako bi onda došlo do zastoja u plaćanjima, ova potraživanja bi bila zajedno poslata inkaso servisu na obradu.

Od vremena korone ovo se promenilo. Prevoznici po isteku roka plaćanja više ne čekaju toliko dugo u slučaju izostalih plaćanja i češće dostavljaju pojedinačne neplaćene račune. Međutim, sveukupno možemo primetiti veću pouzdanost u plaćanju, što je blagotvorno za ekonomičnost preduzeća.

 

Gde još postoji neophodnost delovanja kod transportnih i logističkih preduzeća kako bi se optimizovali njihovi transportni procesi i ojačala njihova ekonomičnost?
Neki problemi se mogu preduprediti. U mnogim oblastima logistike se još uvek analogno odvijaju procesi koji se kriju iza transporta. To proces načelno čini podložnijim greškama.

Roba se mora prevesti od tačke A do tačke B. To je fizički proces koji se ne može zameniti - ali dalje se uglavnom sve odvija analogno. Prijem robe se potvrđuje na otpremnici. Ovde počinje proces koji je spor i podložan greškama, posebno kada se isporuke ponekad moraju četiri ili pet puta dodeliti podizvođačima. Otprema se potvrđuje u tovarnom listu i  dokument  šalje dalje – svakom učesniku u transportnom lancu. Tako klasičan CMR ima četiri kopije, to je najvažniji dokazni dokument za izvršeni prevoz i time za izvršenje ugovora o isporuci. Svi učesnici u transportu su zbog toga veoma zainteresovani da dobiju jedan primerak u originalu.

Ovaj dokument o isporuci se, međutim, veoma retko nakon toga šalje nalogodavcu jer ostaje u kamionu i često se vozi sa sobom i u narednim turama pre nego što se vozač vrati u kancelariju. Tako dokumenti koji su potrebni za obračun direktno kasne i time odužuju plaćanje naloga. Ovom vrstom odvijanja posla nastaje dodatni rizik da se transportni dokumenti ne dostave uredno transportnim preduzećima. Ako se originalni dokument izgubi u pošti, dokazivanje transporta je komplikovano. Kopije se često odbijaju prilikom kasnijeg praćenja. Tako se dobija dugačak lanac komunikacije koji može doneti poteškoće sa sobom. Digitalna varijanta ovde može biti od pomoći.

 

Kako digitalizacija u trenutnoj situaciji može još pomoći logistici?
Prelazak na elektronsko upravljanje dokumentima može biti od pomoći za logistiku, posebno u trenutnoj situaciji jer zbog rada od kuće u kancelarijama prevoznika i špeditera nema uvek nekog. Razmena papirnih dokumenata u ovakvim situacijama je dodatno otežana. Nasuprot tome digitalno upravljani dokumenti tim pre mogu biti brzo obrađeni. Pravna praksa daje „otvoren put“ elektronskim dokumentima. Ono što mnogi ne znaju: I skenirani ili kopirani dokument ima dokaznu snagu pred sudom. Za poresko čuvanje transportni dokumenti se ionako uglavnom digitalizuju.

 

Da li bi se ovaj korak, dakle, mogao još ranije uključiti u procesni lanac?
Pitanje koje postavljaju svi nalogodavci je da li je roba sigurno stigla. Ovaj odgovor može isto tako dobro dati i skenirani dokument. Moj savet: Kod svakog procesa bi trebalo proveriti da li je moguća elektronska varijanta i ako jeste, dogovoriti je od samog početka. U okviru dogovorenog roka plaćanja, elektronska varijanta se npr. može koristiti kako bi se omogućila pitanja, popunile rupe u komunikaciji i pokrenuli rokovi plaćanja. Original se po potrebi može poslati kasnije poštom. Jer cilj bi za obe strane trebalo da bude da se postupak plaćanja koliko je moguće više skrati. To štedi novac, vreme i živce.

Očekujem da će se u vreme korone još više proširiti elektronsko obavljanje transporta. Jer u logistici se mnogi procesi mogu još više digitalizovati. U to spadaju i plaćanja.

 

Imate još jedno nenaplaćeno potraživanje? Angažujte naplatu potraživanja TIMOCOM-a sasvim jednostavno online i steknite unapred punu transparentnost troškova u kalkulatoru naknade.

Angažovanje naplate potraživanja

 

Ovo bi takođe moglo da Vas interesuje:

Priča o uspehu naplate potraživanja:Mega Pol Trans se oslanja na TIMOCOM Inkasso International

Koliko je važna digitalna mreža za budućnost logistike?

Ovako planirate transport sopstvenih proizvoda individualno i na osnovu podataka

Postanite insajder u branši

Primajte redovno relevantne članke, dragocene stručne priloge i ekskluzivne izveštaje za korisnike!


Prijava za bilten

Pop-up image - Logistic
Da li želite da postanete stručnjak u logistici?

Od sada možete da primate naše uzbudljive vesti iz logistike putem e-mejla.  Budite jedna od kompanija koja će imati korist od naših obaveštenja.

do vrha