06.01.2016

Transportni barometar: Istorijski završni šprint u 4. kvartalu

„Zlatna jesen“ manje zlatna nego što se očekivalo

(1)

Erkrat, 23.12.2015. – Sve slabiji ekonomski pokazatelji u Evropi, izbeglička kriza, pesimistički otpremnici – ekonomska klima se na kraju godine značajno ohladila, a to je imalo uticaja i na Transportni barometar kompanije TimoCom. Odnos tovara i tovarnog prostora je u 4. kvartalu 2015. godine iznosio 46:54, što je daleko ispod očekivanja. Pri tom je završni kvartal počeo pozitivno.

Evropsko tržište transporta je u oktobru moglo da preuzme zamajac od leta. Sa odnosom tovara i tovarnog prostora od 49:51 mesec je beležio nešto više vrednosti u poređenju sa prethodnom godinom (48:52 u 2014. godini). Posebno je primetno: „Normalan“ pad količine tereta između septembra i oktobra ove godine nije bio toliko izražen kao prethodnih godina. U 2013. i 2014. godini udeo tereta u ovom periodu je pao za pet procentnih poena; u 2015. taj pad je iznosio samo tri procentna poena.

Sredina kvartala kvari bilans

U novembru je količina tereta zaista krenula nizbrdo. Udeo tereta na transportnom tržištu Evrope skliznuo je za celih jedanaest procentnih poena – to je najveći pad između dva meseca od 2011. godine. Na kraju novembra odnos tovara i tovarnog prostora iznosio je 38:62. U poslednjem kvartalnom izveštaju glavni predstavnik kompanije TimoCom Marcel Frings ocenio je da će novembar biti izuzetno bogat teretom i prognozirao vrednost od preko 50% udela tereta: „Desilo se upravo suprotno. To sa jedne strane pokazuje da nikada ne bi trebalo da se bavim predviđanjem budućnosti ni da budem 'Prorok iz Erkrata'“, smeje se Frings, „a sa druge još jednom pokazuje koliko je zapravo dinamična oblast transporta i logistike.“

Pritom osnova za njegovu pozitivnu procenu nije bila kristalna kugla, već čvrsti podaci. Ako pogledamo istorijske podatke za oba završna kvartala, pokazatelji u 3. kvartalu su bili baš takvi da je mogao da se očekuje rast tereta u novembru.
Ali ove godine su klijenti, proizvođači i pružaoci transportnih usluga nešto kasnije krenuli sa prazničnom kupovinom. Ovo kašnjenje je imalo pozitivan uticaj na ishod u decembru. Zatim je u završnom mesecu transportni barometar opet dao sve od sebe i udeo tereta je porastao za neverovatnih 13 procentnih poena. Takav završni šprint nije zabeležen od početka prikupljanja podataka za Transportni barometar. Zahvaljujući ovom naporu mesec decembar je zaključen sa blagim viškom tereta (51:49).

2016: Stabilizacija na vidiku

U završnom računu kompletna 2015. godina ima odnos tovara i tovarnog prostora od 47:53, što je za dva procentna poena više u odnosu na prošlu godinu (47:55). Kvartalni računi pokazuju da je udeo tereta veći nego u istim periodima prethodne godine. Izgledi se sa oprezom mogu oceniti kao pozitivni. „Bez vidovnjačkih sposobnosti trenutno je teško proceniti 2016. godinu. Izlazak na kraj sa terorističkim napadima i ukupno povećanom opasnošću od terorizma, sve jačim bezbednosnim kontrolama i debate na temu izbeglica – sve to su elementi koji imaju direktan uticaj na privredu Evrope“, kaže Frings. „Nezavisno od toga, postoje pozitivni signali za 2016. godinu. Španija i Irska su iz finansijske krize izašle ne samo sa višim nego i kvalitativno boljim rastom. Kao centralni stub trebalo bi da se pokaže potrošnja, pored povećane stope zaposlenosti i viših zarada. U jednom tako heterogenom regionu kakva je Evropa pozitivan efekat naravno nije svuda jednako uočljiv. Ali ipak je dovoljno jak da podaci o rastu ukupno gledano ukazuju na pozitivnu stabilizaciju, a ne na trajni pad.“

Preuzmi saopštenje za štampu
do vrha